Debian 9: technische tools


Debian 9 komt eraan. Het wordt dus tijd om aan de slag te gaan om zowel boek als website van een serieuze update te voorzien.

Maar hoe begin je hier aan? Oorspronkelijk dacht ik om 1 tool te gebruiken om boek, website en ebook te ontwerpen. Mijn oog viel op sphinx die gebruikmakend van Restructured Text een output zou kunnen doen naar de drie formaten: LaTeX, html en epub.
Dat bleek in de praktijk minder gemakkelijk te zijn dan de theorie suggereert. Bovendien zou ik mijn LaTeX eerst omvormen tot Rest om daarna terug te gaan naar LaTeX. Komt nog het gegeven dat het boek en het ebook maar eens om de twee jaar geüpdate worden.
Mijn prioriteit ligt eerst bij het boek, dan ebook en dan pas website

Het plan is als volgt:
  • Boek aanmaken in LaTeX
  • Ebook: conversie vanuit LaTeX / pdf naar epub met behulp van ht4 of pandoc of calibre. Finetunen met sigil
  • Website: conversie vanuit LaTeX naar restructured text. Gebruik maken van ofwel sphinx of nikola om de website te genereren en up te loaden. 

Nu aan de slag.